Złóż wniosek do Urzędu Miejski w Zabłudowie o zapewnienie dostępności
We wniosku opisz, jakie bariery architektoniczne lub informacyjno-komunikacyjne (np. brak usługi tłumaczenia na Polski Język Migowy, czy też brak pętli indukcyjnej dla osób słabosłyszących) przeszkadzają, aby korzystać z usług wspomnianej placówki na równi z innymi ludźmi.
Kto może złożyć wniosek o zapewnienie dostępności?
Zgodnie z art. 30 ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami wniosek o zapewnienie dostępności może złożyć osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego.
WAŻNE – warunkiem złożenia wniosku jest posiadanie interesu faktycznego wobec instytucji. Interes faktyczny to potrzeba skorzystania z usług świadczonych przez dany podmiot (np. zebranie rodziców w szkole, załatwienie sprawy w urzędzie, udział w wydarzeniu kulturalnym, wizyta lekarska, itp.).
Co napisać we wniosku?
Ustawa dokładnie precyzuje dane, które muszą się tam znaleźć. A są to:
- dane kontaktowe wnioskodawcy; czyli Twoje imię i nazwisko, adres, ewentualnie numer telefonu i adres e-mail (jeśli posiadasz),
- wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym, czyli co przeszkadza lub uniemożliwia Ci w korzystaniu w pełni z usług danego podmiotu publicznego,
- wskazanie sposobu kontaktu z Wnioskodawcą, czyli jak można się z Tobą skontaktować,
- wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, czyli w jaki sposób według Ciebie należałoby zlikwidować istniejącą barierę.
Gdzie złożyć wniosek?
- złożyć osobiście sekretariacie Urzędu Miejskiego w Zabłudowie,
- wysłać pocztą na adres: Urząd Miejskiego w Zabłudowie, ul. Rynek 8 16-060 Zabłudów,
- wysłać drogą elektroniczną na e-mail: um@zabludow.pl
- wysłać za pomocą platformy e-PUAP: www.epuap.gov.pl, adres skrzynki urzędu: skrytka. ePUAP to skrót nazwy Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej.
- wysłać faks pod numer 85 7188 100 w 44
Podmiot publiczny powinien zapewnić dostępność (zrealizować żądanie) bez zbędnej zwłoki nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku. Jeżeli zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku jest niemożliwe lub znacznie utrudnione, np. ze względów technicznych lub prawnych, podmiot publiczny niezwłocznie zawiadamia wnioskodawcę o braku możliwości zapewnienia dostępności, proponując dostęp alternatywny.
W przypadku, gdy podmiot publiczny nie zapewni wnioskowanej dostępności w sposób i w terminie wyżej wskazanym, wnioskodawcy służy prawo złożenia skargi na brak dostępności. Skargę wnosi się do Prezesa Zarządu PFRON, w terminie 30 dni liczonych od dnia upływu terminów, o których mowa powyżej.
środa, 30 października 2024
imieniny: Zenobii, Przemysława, Edmunda